Plávanie, je najzdravšia a najvhodnejšia pohybová aktivita pre deti z rôznych hľadísk ich psycho-motorického vývoja. Využívanie vodného prostredia pre zdravý vývoj detí je prostriedok, ktorý sa využíva od nepamäti. Najznámejšou historickou informáciou z oblasti vývoja plávania je systém Sparťanského vzdelávania, ktoré hovorilo o troch pilieroch, ktoré boli základom vzdelania. Čítanie, písanie a plávanie. História detského plávania, ktorá sa dá z pohľadu fylogenetického vývoja ľudstva popísať, na základe konkrétnych zverejnených poznatkoch, je relatívne mladá. Je spojená z vývojom v troch základných smeroch.
Odbornom, naturistickom a takzvanom HELP „plávaní“. Platí, že „plávajúce“ deti sú zdravšie, odolnejšie, šikovnejšie, priebojnejšie, schopnejšie, než deti, ktoré takéto programy neabsolvujú.. Pri ustavičnom sedení v škole a za počítačom sa začnú objavovať komplikácie s držaním tela a bolesti chrbtice, ktoré sa pri plávaní dajú zlepšiť a pri častejších tréningoch úplne odstrániť. Deti, ktoré majú chrbticu pri sedení v škole väčšinou do značnej miery skrivenú, si ju pri plávaní napravia a uvoľnia. Veľmi častým je výskyt plochých nôh našich detí. Svalstvo končatín sa pri plávaní rytmicky pohybuje, a preto lekári – ortopédi – odporúčajú plávanie pri nedostatkoch a chybách v držaní tela i pri plochých nohách plávanie, najmä spôsobom kraul a znak.